Istnieje wiele powodów, dla których warto grać z dziećmi w planszówki, czy inne gry stolikowe. Przede wszystkim są one alternatywą dla telewizji, komputera i telefonu komórkowego – są doskonałym sposobem na spędzanie czasu wolnego i mogą zapewnić świetną zabawę w czasie kwarantanny. Ale to nie wszystkie zalety gier. Często, gdy omawiam z rodzicami diagnozy, zachęcam i namawiam wielu z nich do wykorzystywania m.in. planszówek, puzzli celem usprawniania rozwoju dzieci. W chwili obecnej gry stolikowe przeżywają odrodzenie, więc może warto wyciągnąć je ze starej szafy, z piwnicy lub ze strychu.
Czego uczą gry planszowe i zręcznościowe:
- reguł, zasad postępowania, które wynikają wprost z instrukcji,
- zdrowego współzawodnictwa, zasad fair play,
- współpracy – w grach, w których dzieci grają zespołowo,
- strategii i planowania (kształtują u dzieci myślenie kilka kroków naprzód), logicznego myślenia, poszukiwania najlepszych rozwiązań, ciągłego analizowania sytuacji,
- podstaw matematyki (zaczynając od umiejętności zwykłego liczenia, poprzez zasady inwestowania, nawet po szacowanie zysków), umiejętności planowania budżetu, oszczędzania,
- zdobywania wiedzy o świecie – w zależności od rodzaju gry pomagają dzieciom w poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin: języków obcych, historii, biologii, geografii,
- koncentracji uwagi, skupienia na zadaniu, usprawniają też pamięć,
- spostrzegawczości, refleksu,
- wyobraźni i kreatywności,
- w sposób konstruktywny rozładowują nagromadzone napięcie, pełnią funkcję relaksacyjną,
- trudnej do zaakceptowania w życiu codziennym – porażki (uczą jej w sposób bezpieczny), a tym samym pokazują, jak cieszyć się z wygranej,
- integrują, wzmacniają więzi, kształtują umiejętności społeczne,
- usprawniają funkcje wzrokowe i słuchowe,
- nowego słownictwa (poszerzają słownik), ortografii.
Gry planszowe i zręcznościowe kształtują umiejętności, które w dużym stopniu warunkują sukcesy edukacyjne naszych dzieci. Ponadto dają dziecku wiarę, że wie, umie, potrafi, a co za tym idzie zwiększają jego samoocenę i motywację do pokonywania trudności. Ważne jest także to, że gry stolikowe uczą poprzez zabawę.
W terapii logopedycznej gry planszowe i zręcznościowe stanowią dodatkowe urozmaicenie zajęć. Dzięki nim możemy przemycać ćwiczenia polegające na wielokrotnym powtarzaniu wyrazów z ćwiczoną głoską lub układaniu z nimi zdań/pytań. W naszych pakach tematycznych, bardzo często możesz znaleźć różnego rodzaju gry planszowe i zabawy. Dzięki nim, nie musisz kupować mnóstwa gier, które zabierają i miejsce i pieniądze. Gorąco zachęcamy cię co zapoznania się z naszą ofertą!
Opracowała: Anna Ziółkowska – pedagog, logopeda;