KREATYWNY LOGOPEDA… CZYLI JAKI?

Kreatywna praca logopedy

Kreatywność to bez wątpienia cecha, która przydaje się w pracy. Myślenie nieszablonowe sprzyja tworzeniu innowacyjnych rozwiązań, które w niektórych zawodach są wręcz niezbędne. Kreatywność, która utożsamiana jest z twórczością pomaga również w codziennym życiu. Trudnym, zaskakującym sytuacjom czasem łatwiej sprostać łamiąc istniejące schematy.

Dlaczego w pracy z dziećmi bycie kreatywnym jest tak ważne?

Kreatywność to potencjał człowieka, który pomaga tworzyć coś nowego dla siebie i innych. Dzieci mają w sobie naturalny potencjał kreatywności, objawiający się w zabawie i zachowaniu. Są twórcze, zadają mnóstwo pytań, dociekają, ich bujna wyobraźnia zaskakuje niejednego dorosłego. To sprawia, że stawiają nam wysoką poprzeczkę. Kreatywność, bycie elastycznym zdecydowanie pomaga tym wymaganiom sprostać. Posiadanie artystycznej duszy ułatwia zorganizowanie ciekawych zajęć, co w efekcie przekłada się na ich efektywność. Mali pacjenci szybko się nudzą, a jak wiadomo, łatwiej jest przyswajać to, co interesujące.

Czy każdy logopeda musi być kreatywny?

Może nie musi, ale zdecydowanie będzie mu łatwiej w pracy. Kreatywny z definicji to tworzący coś nowego lub oryginalnego. Często logopedzi będący na początku drogi zawodowej myślą, że nie są kreatywni i trudno będzie im wesprzeć terapię logopedyczną oryginalnymi aktywnościami. Doświadczenie i kolejne lata w zawodzie pokazują, że jest zupełnie inaczej. Nawet jeśli kreatywność nie była mocną stroną początkującego logopedy, każde kolejne zajęcia tę kreatywność często wydobywają. Może więc kreatywności można się po prostu nauczyć? Może wystarczy przez chwilę poczuć się dzieckiem i wydobyć to, co w dorosłym życiu zostało porzucone?

Pomocne akcesoria

Co warto wrzucić do torby logopedycznej, aby stworzyć sobie przestrzeń do budowania kreatywnych zajęć? Kredki, mazaki, pieczątki, klej i nożyczki, naklejki, bańki mydlane. Przyda się kilka uniwersalnych kart pracy, które na bieżąco można uzupełnić utrwalanym materiałem wyrazowym. Prawda jest taka, że w terapii logopedycznej może przydać się absolutnie wszystko. Warto pamiętać o roli zabawy zarówno w diagnozie, jak i terapii. Swobodna zabawa z małym pacjentem pokazuje mocne strony oraz daje informację, nad czym należy popracować. Warto wprowadzać podczas zajęć aktywności ruchowe oraz ćwiczenia motoryki małej. Na rynku dostępnych jest wiele pomocy logopedycznych, które ułatwiają prowadzenie zajęć, są jednak pacjenci, którzy wręcz uwielbiają własnoręcznie przygotowane pomoce bardziej, aniżeli gotowe gry. I to wcale nie muszą być pięknie dopracowane pomoce pod względem wizualnym. Dzieci lubią to, co proste.

Karty pracy w terapii logopedycznej

Drukowane pomoce są dużym wsparciem terapeuty. W Internecie można znaleźć wszystko, czego aktualnie potrzebujemy. Logopedzi w swojej pracy często wykorzystują obrazki. Za ich pomocą prezentowane są ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, wzbogacane słownictwo, usprawniana artykulacja, bądź komunikacja. Podkreślić należy, że taka forma nie musi być stałym elementem w pracy logopedy. Są bowiem dzieci, które chętniej wejdą w kontakt, kiedy do terapii wykorzystane będą przedmioty, zabawki i kiedy swobodnie pobawią się na dywanie.
Co zrobić kiedy jednak z jakiegoś względu musimy popracować na obrazkach, ale widzimy, że nasz pacjent znużony jest taką formą? W tej sytuacja można wykorzystać jeden z poniższych pomysłów:

  • Ilustracje można schować w gabinecie, zadaniem dziecka jest poszukiwanie kart według wskazówek logopedy. Zabawa może przebiegać na zasadzie zabawy w ciepło/zimno.
  • Zabawa w zgadywanki – zabawa polega na wylosowaniu karty oraz opisaniu obrazka w taki sposób, aby przeciwnik mógł odgadnąć nazwę opisywanego obrazka.
  • Obrazki można rozciąć i stworzyć z nich puzzle.
  • Zabawa z kostką – standardową kostkę do gry można wykorzystać w celu zwiększenia liczby powtórzeń materiału. Dziecko rzuca kostką, powtarza wyraz/nazywa ilustrację tyle razy, ile kostka wskaże oczek.
  • Zabawa z kostką z kieszonkami – karty z ćwiczonym materiałem należy włożyć w kieszonki kostki. Zabawa polega na rzucaniu kostką i nazywaniu wylosowanego obrazka, bądź powtarzaniu danego materiału.
  • Przy ilustracjach warto wygospodarować miejsce na zaznaczanie przerobionego materiału, wystarczy narysować kółka, które można pokolorować, postawić w nich pieczątkę, wypełnić plasteliną, kłaść na nie żetony lub inne małe przedmioty.

Bądź kreatywny i podążaj za dzieckiem

Dla mnie kreatywny logopeda, to logopeda podążający za dzieckiem i szukający kreatywnych aktywności dla tego konkretnego dziecka. Nie ma przecież takich samych dzieci, z takimi samymi trudnościami, zainteresowaniami i nie ma również uniwersalnych rozwiązań. Rozwiązań tych należy poszukiwać, a wspomniana kreatywność siłą rzeczy w zawód logopedy jest wpisana.


Opracowała: Katarzyna Kornaś – neurologopeda

Bibliografia:
https://sjp.pl/kreatywny.

Bubrowiecki A., Sekrety kreatywnego myślenia, Jak rozbudzić swoją kreatywność i tworzyć genialne pomysły?, Wyd. Złote Myśli, Gliwice, 2008.

Polecane artykuły

Powiadom mnie
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Poproszę o komentarz :-)x